SIN

Het is inderdaad een Sin om deze vlieger geen kans te geven. Ik ben nu al verslaafd, maar ik zal beginnen bij het begin. Een hele tijd geleden kwam Sascha Treder met een nieuwe vlieger op de proppen. Ik was toen al onder de indruk na een paar keer vliegen, maar uiteindelijk kwam de doorslag toen ik de competition versie van deze vlieger kon vliegen in Adolzhausen. Toen was het duidelijk, zo’n vlieger wilde ik in de tas.

Via Sascha zelf ben ik toen aan een zeiltje gekomen en Carlo heeft de vlieger voor me in elkaar gezet en van een goed toom voorzien. Het is eigenlijk makkelijk om te zeggen waarom deze vlieger nu zo prettig is. Hij is tricky (wat opzich erg fijn is bij een trick vlieger…) maar tegelijkertijd ook erg floaty. Mijns inziens kom je dit niet vaak samen tegen in een vlieger en dat maakt de Sin nu juist zo speciaal. Wanneer je de vlieger aan de lijnen hebt is de vlucht erg rustig. Bij meer wind wordt de Sin relatief snel maar er is altijd een gevoel van controle. Met wat minder wind voelt de vlieger ook erg solide en is er een ruime keuze qua tricks. Laat ik het zo zeggen, alle tricks die ik onder de knie heb kunnen worden gedaan op de Sin. Nu kan je je afvragen wat dat waard is…daarom toch even een kleine opsomming van wat er allemaal mogelijk is. Bij de eerste sessie waren dit, backspin cascades, multislots, tazmachines, 540’s, wapdoowaps om maar een paar voorbeelden te geven. Kortom zowel pitch tricks als de meer floaty tricks zijn aanwezig en het ziet er allemaal even rustig uit. De Sin doet z’n tricks mooi. Zijn er dan ook nadelen aan de Sin? Wat ik heb gemerkt is dat de stoppers erg klein zijn en dat deze vaak worden gemist. Bij navraag blijkt dat Sascha op zijn eigen exemplaren back up stoppers heeft geplaatst om dit te voorkomen. Ook had ik grote problemen met de comete. Dit heeft denk ik voornamelijk met mijn eigen skills te maken, feit blijft dat deze tricks niet de makkelijkste is op de Sin. (maar wel te leren)

4

De kwaliteit kan ik ook kort omschrijven, namelijk “Kitehouse” Top kwaliteit dus. Prima naaiwerk en mooi afgewerkt. Het frame wat er nu inzit is wel wat onconventioneel, dit komt omdat er stokken zijn gebruikt die we over hadden. Leading edges zijn 5,5,mm, de spine is P300 en de onderspreiders zijn rechte gewikkelde Avia stokken waar niets meer opstond. Gokje dus. De Sin is nu aan de lichte kant, het orgineel zal iets zwaarder zijn en zich wellicht beter houden in wat hardere wind. Een 3bft was voor mijn exemplaar in ieder geval geen probleem.

Conclusie:

Voor mij is de Sin een geweldige vlieger en ik raad iedereen aan om hem een kans te geven “It’s a Sin not to do it”. Verder is bij mij de vraag omhoog gekomen waarom er toch in Duitsland zoveel met de Cosmic gevlogen wordt terwijl de Sin voorhanden is. Ik durf te stellen dat hij vrijwel net zo tricky is, alleen nog mooier vliegt. Ik weet het, het is gewaagd om te zeggen maar probeer het maar eens!