Spike

Eerder gepubliceerd in vm005.
We zien Lars de laatste tijd, meer als voorheen,
flink hard Spike-en. We vonden het tijd dat hij dat maar eens met ons ging delen. De geschiedenis van de Spike is niet meer te achterhalen, deze trick is namelijk vrijwel met elke stuntvlieger uit te voeren en zal dus ergens begin jaren negentig uitgevonden
zijn. We hebben Lars via Skype (Spike/Skype) om uitleg gevraagd.

Spike it Mike (nu worden we te grappig).

De Spike is nog net iets lastiger dan de Tweepuntslanding. Bij de Spike luistert het nog nauwer met de timing. En als je eenmaal geland bent, is het ook een kunst om de druk juist te verdelen zodat je vlieger op die ene punt blijft staan. Ik zal proberen beide delen van de trick zo goed mogelijk uit te leggen.

Fijn! Voor het gemak maar bij het eerste deel beginnen?

Lijkt me wel! Om het jezelf wat makkelijker te maken, is het verstandig om schuin aan te vliegen. Als je op de rechtertip wilt landen, vlieg je van links boven schuin naar rechts toe om zo ergens in het midden uit te komen. Voor een landing op de linker tip vlieg je aan vanaf rechts boven. En ga het ook niet voor het eerst proberen in windkracht 4 of iets dergelijks. 2 á 3 Bft is voldoende, en een zachte ondergrond is ook erg aan te bevelen, op het strand bijvoorbeeld.

Waarom op een zachte ondergrond? Breken je stokken anders?

Dat ook, maar je hebt ook meer grip op een zachte ondergrond. Als je op kort gemaaid gras staat met harde grond, krijg je geen grip met je tip en glijdt je vlieger weg. Vliegers met een gebogen leading edge zijn trouwens ook niet handig voor deze trick. Als je die te hard op een tip zet, springt hij weer omhoog of je breekt een stok.

Okay, ga verder.

Het inzetten van de Spike lijkt erg op een Snapstall vlak boven de grond. Je zorgt er alleen voor dat de neus niet recht omhoog komt te staan, maar iets schuin er voor. Maar je moet nog steeds de snelheid van je vlieger eruit halen, dus je moet de Snapstall harder en vooral agressief maken. Het is dus een hele korte snelle input. Mocht je nog niet weten hoe je een Snapstall maakt, ga die dan eerst gewoon midden in de lucht oefenen. Een Snap doe je door twee snelle stuur bewegingen te maken. Met een hand geef je lijn en met de andere neem je lijn, lijkt op een push and pull bocht.

Ga je nu twee tricks uitleggen?

Even kort tussendoor, maar het is wel even belangrijk. Als je de Snapstall nog niet goeg beheerst, is het niet slim om een Spike te gaan proberen. Vliegers & co zal dit denk ik wel leuk vinden, als je dat toch doet.

En hoe krijg je je tip dan zo hard in de grond?

Tja, beetje lastig uit te leggen. Als je timing en je input goed is, dan zal hij gelijk landen. Soms moet je een klein stapje naar voren doen maar dan zal hij nooit lekker hard de grond in knallen. Nu ik er zo over nadenk, weet ik eigenlijk niet precies waardoor hij zo hard landt…

Maar goed, wat nu als we hem eenmaal op één puntje hebben staan?

Ja, dat is een hele lastige om uit te leggen. Je moet erg snel kunnen zien en voelen hoe je vlieger staat en welke kant hij op wil. Wil je bovenste tip doorschieten dan moet je snel je bovenste lijn iets aantrekken. Gaat je bovenste punt naar beneden dan moet je iets lijn geven, soms zelfs op beide lijnen. Het is echt lastig uit te leggen, ik zal wel even wat illustraties maken.

Waarom is het dan zo lastig om uit te leggen?

Het is echt weer zo’n gevoelstrick en je moet weten hoe je je vlieger onder controle houdt als hij op één tip staat. Alleen dat is al erg lastig uit te leggen. Ik weet zelf ook niet precies wat ik doe. Gewoon heel veel tipstands maken en dan pielen, kijken en voelen wat er gebeurt als je aan een bepaalde lijn trekt.

Fijn, weer z’n vage trick waar je vele uren op moet trainen…

Reken maar op een paar weken!