Transformer TL SUL

Autobots, roll-out!

Krijn schreef een mooie review over de Transformer TL SUL van Lam Hoac / Sky Sport Design.

Bestellen

In december heb ik een weloverwogen gok genomen door contact op te nemen met Lam Hoac en een vlieger te bestellen. Het mailcontact met Lam was erg prettig, hij reageerde steeds lekker snel en dacht mee over mijn wensen. Toen ik een keuze gemaakt had hielp hij ook met de kleurtjes: ik koos lichtgrijs en hij de rest.

Lam opperde nog om tegelijk met de SUL ook een Vented Light te bestellen om de verzendkosten wat lager te houden. Ik vertelde dat ik eerst maar eens deze wilde testen. Ik kan nu al zeggen dat het helemaal geen slecht plan was van Lam…
Uiteindelijk was de prijs inclusief verzenden nét over de €400. Veel, dat is zeker, maar je krijgt er wel wat bijzonders voor.

Skyclaws

In een bijna alle reviews die je op het web kan lezen, staat er zo’n zinnetje als: “De bouwkwaliteit is echt Benson.”, of “Het is een Kitehousevlieger, dus met de kwaliteit zit het wel goed.”. Nou, zo’n zinnetje moet hier dus ook staan. Ik heb zeer kritisch naar de vlieger gekeken, maar alles is echt perfect.
Een paar opvallende details:

  • De “ogen” van de vlieger zijn afgewerkt met een reepje zwart spinnaker en vastgenaaid met een kleine steek. Nergens is een bibbering te zien.
  • In het staartje zit het gewicht (onbekend hoeveel, zal zo’n 15 gram zijn), de staart wordt in vorm gehouden door een klein touwtje aan de achterkant.
  • Er is een leechline, maar die loopt niet vanaf de tip. Vanaf de binnenste standoffs naar de staart zit het touwtje.
  • De leading edges zijn van Dacron, en dat is wel opvallend bij een SUL. De vlieger voelt sowieso niet erg licht aan. Bij de neus is er een ingenieus trucje gebruikt om de neus “snagfree” te maken: het Dacron is ingeknipt en loopt verder over de neus. Zie foto.

En dan iets bijzonders: de skyclaws in plaats van yoyostoppers. Ik was die dingen al een tijd geleden al op het internet tegengekomen en ik was een beetje sceptisch over die lelijke dingen. Inmiddels heeft Lam de punten wat botter gemaakt en hij haalde mij over om ze op mijn vlieger te zetten. Ze werken knettergoed, maar later daarover meer. In de koker waar de vlieger in zat, kwam ik ook nog een reservesetje tegen.

ttl05

Het hoesje waar de vlieger in zat, is gewoon een hoesje. Er zit geen trekkoordje of omslagflap op, maar de hoes is wel 40 cm te lang. Niet zo handig, vind ik.

ttl06

De toom van de Transformer bestaat uit ongemanteld dyneema (?). Er zit een turbootje op. De toom heeft een keeperline en er is ook een geïntegreerd leaderlijntje.

ttl07

Frame

De Leading Edges en LS’s zijn 2PT’s. En dat is stijf genoeg voor dit vliegertje van bijna 2,20 m. De spine is een P200! De standoffs zijn 3mm. Dit alles is natuurlijk wel licht, maar samen met het Dacron op de Leading Edges voelt het allemaal wat raar aan. Ik kreeg het advies om ook 3PT’s als spreiders klaar te leggen (ik mocht ze ook meebestellen), zodat je deze vlieger met iets meer wind ook nog kan gebruiken. Er is dan bovendien geen gat met de Vented Light: er is dan geen standaard nodig.

Vliegen

Ok, de vlieger is niet ultralight gebouwd, maar hij doet het wel in verrassend weinig wind! Ik snap werkelijk niet hoe dat komt. Een coupe is nergens te bekennen, het zeiltje is echt plat. Misschien ligt het aan de dikke kont die de vlieger heeft: meer oppervlakte en wellicht ook meer lift hierdoor. Ik heb de Transformer aan 20m-, 25m- en 30m-lijnen gevlogen. Bij wat meer wind was die langste het fijnst, maar aan de onderkant van het windbereik vond ik de korte(re) lijnen veel prettiger.
Rechte lijnen zijn uitstekend, haakse hoeken ook. Best bijzonder voor zo’n kleine vlieger. Bij de hoekjes moet je wel voorzichtig te werk gaan: kleine inputs, het liefst een pull met de ene hand en een push met de andere. Voor een SUL is het wel prettig als je de vlieger omhoog kan pompen, bij de Transformer werkt dit erg goed: hij gaat rap omhoog en valt niet meteen in een Backflip als je de lijnen viert. Het windbereik: op het Amerikaanse forum had ik al gelezen dat de Transformer TL SUL niet een echte SUL is, maar in de praktijk valt dat best wel mee. Een beetje lichtewindtechniek is wel vereist, en er zijn inderdaad momenten geweest dat ik toch liever mijn TNT Zero aan de lijntjes deed, maar deze vlieger is echt wel een SUL.

Naar de bovenkant is tot bijna standaard wind te vliegen, dus een UL is zeker overbodig. Ik heb de 3PT’s als spreiders er trouwens nog niet in gehad. De Transformer vervormt helemaal niet, maar heeft wat heftigere inputs nodig voor sommige tricks. De precisie wordt trouwens nog wel wat beter met wat wind in de zeilen.

ttl08

Tricks

Tijd voor wat tricks. En dat doet-ie! Het is eventjes wennen aan de kleine inputs, maar je wordt dan zeker beloond voor je inzet.
Ik loop de meeste tricks even langs, dat geeft volgens mij wel een goed beeld, ik ga van Groep1 naar Groep4.

Groep1:
  • 360. Kan nét (niet). Daarvoor is-ie dus net niet SUL genoeg. Met 10m-lijntjes misschien geen probleem (niet geprobeerd).
  • Fade. De Fade is redelijk, de Transformer heeft wel veel correctie nodig. De neus wobbelt wat op en neer.
  • Flicflac is goed: weinig hoogteverlies en de vlieger gaat makkelijk terug naar de Fade.
  • Axel is niet zo mooi. Hij wordt niet vlak en alleen met veel moeite krijg je hem helemaal rond.
Groep2:
  • Twopoint-landing is erg goed. De Transformer valt makkelijk op zijn rug en je kan hem dan hard op zijn tips neerzetten. Ook in weinig wind is dit goed te doen, zeker als je de laatste twee meter drie stappen achteruit doet: BAM!
  • 540: die is wel beter dan de Axel, maar meestal zie je ze wel vlakker. Wel een lekker klein inputje.
  • Halfaxel/Cascade: goed te doen. In de Cascade niet te veel slack geven, want dan ben je hem zomaar kwijt.
  • De Kombo is wel leuk. Je kan hem lekker hoog inzetten, want tijdens de Susan-rotatie kan je hem veel hoogte laten verliezen en dan de landing precies uittimen. Weer niet teveel slack geven, want dan draait hij achterlangs een Yoyo in!
  • Voor de Rolling Susan geldt hetzelfde: niet teveel slack geven. Het hoogteverliezen kan je trouwens best beperken hoor, de Rolling Susan komen er mooi uit. Leuk om er tijdens een horizontale vlucht zo drie of vier achter elkaar te doen.
  • Slotmachines zijn in tegenstelling tot de Axels wel mooi plat te krijgen. De inputs moeten vlot achter elkaar, maar dat is niet verrassend voor zo’n formaat vlieger. Je kan ze met wat oefening snel of langzaam laten draaien.
  • Nu komen we echt op het terrein van de Transformer TL SUL: de Yoyo! Deze trick is echt ongelovelijk. Zeker omdat het een SUL is. Ik heb al aardig wat vliegers gehad die goed Yoyo-den (Deepspace, Organic, Talon) maar de Transformer doet de trick makkelijk, ondanks dat het een SUL is. Two-pops heb ik wel eventjes geprobeerd, maar die werken niet zo lekker. En terecht, want één-pops gaan ze uitstekend! Ook met de neus naar beneden – vanuit een Fade – rolt de Transformer makkelijk op, gewoon slack geven en daar gaat-ie. Naar beneden vliegend kan je ook in één keer de Yoyo indraaien: je moet dan even poppen met beide handen en dan slack geven. Zie er mooi uit! Het ingerold doorvliegen gaat erg goed.

 

Groep3:
  • Ik kreeg er eerst geen mooie Backspins uit, maar ik kwam gelukkig redelijk snel achter de reden: kortere inputs! Ze zijn met kleine rukjes mooi te doen, ze worden dan mooi vlak. Harde inputs zorgen voor veel instabiliteit en de neus wipt dan omhoog. Backspincascades zijn te doen, maar het vergt wel wat werk: je moet de vlieger na de rotatie flink afremmen met de andere hand en dan voorzichtig de rotatie de andere kant op inzetten.
  • Komeet? Werkelijk geen idee, die tricks kan ik nog niet constant genoeg (maar het komt eraan, want met de NSE15 lukt het me linksom steeds beter!). In (Amerikaanse) filmpjes zien ze er goed uit.
  • Jacobsladder is makkelijk. De meeste SUL’s hebben wat tijd nodig om op de rug terecht te komen, maar de Transformer trickt echt zoals een standaard vlieger. Je kan de Jacobsladder langzaam en snel doen, dat laatste is het makkelijkst en het mooist: hij waait dan niet zo snel opzij.
  • Als je veel slack geeft met de andere kant zin Multilazies makkelijk te doen, al zien ze er niet zo heel fraai uit. De Transformer valt voor een SUL lekker makkelijk uit de Backflip. Lweissen en Yoyo Multilazies zijn niet veel moeilijker.
  • De Rolling Cascade wil niet zo eenvoudig: de vlieger verliest veel hoogte met een rotatie zodat je er moeilijk drie achter elkaar krijgt.
  • Voor de Tazmachine moet je de tweede input goed timen. Als je die timing eenmaal hebt, dan gaan ze wel goed. De Tazmachines blijven mooi op de plek, maar ze zweven niet zo mooi als op mijn TNT’s bijvoorbeeld. Als je de inputs niet goed verzorgd, resulteert dat snel in wat hoogteverlies.
  • Als je een Wapdoowap wilt doen, moet je snel zijn. Het inrollen gaat erg vlot en je moet met de Lazy-achtige input precies op tijd zijn. Ik heb er wel een paar gedaan, maar het is niet echt een constant trick.

 

Groep4:
  • Voor Crazy Copters en Yofades is de vlieger te licht: de neus draait niet vergenoeg door. Meerdere UL’s en SUL’s hebben dit.
  • Een Cynique is een typische SUL-trick, maar niet voor de Transformer TL SUL. Na de eerste Lazy krijgt je hem echt niet de andere kant op: de vlieger valt dan simpelweg uit de Backflip.
  • Multislots zijn wel mooi te doen. Je kan hem goed op dezelfde plek houden. Weer geldt: niet teveel slack geven.
  • De Yoyo is zo doodeenvoudig dat Multi Yoyo’s niet ver weg zijn. Na  een Yoyo even druk op de lijnen en weer wat slack en daar heb je de volgende Yoyo al. Drie stuks zijn echt makkelijk voor elkaar te krijgen, verder durfde ik niet echt te gaan, want de Leading Edges beginnen dan al flink door te buigen. De Skyclaws doen hier trouwens uitstekend hun werk: ik heb de stoppers elke keer geraakt. Je ziet dat de lijnen weleens wat lager op de Claws uitkomen, maar ze blijven ook dan goed zitten en je kan goed doorvliegeren.
  • ttl09

Conclusie

Na mijn eerste vliegersessie met de Transformer TL SUL was ik echt een beetje in de war: hoe kan zo’n vlieger zo goed en snel tricken. Ik moest er werkelijk even van bijkomen. En ik keek direct uit naar de volgende keer. Zo’n gevoel had ik al lang niet meer gehad na het vliegen van een nieuwe vlieger.
De Transformer TL SUL is een fantastische vlieger, weinig minpuntjes en een hele hoop grote pluspunten. Snelle tricks, maar wel controleerbaar. Hij voelt werkelijk aan als een standaard vlieger.

En Lam had gelijk: die Vented Light gaat er ook een keertje komen!

(En waar die TL voor staat? Tour Luxury.)