Tweepunts landing

Eerder gepubliceerd in vm002.
In de eerste uitgave van Vliegerwereld Magazine spraken we met Lars over de Side-Slide. Na afloop liet hij ons alvast weten, dat hij de volgende keer het graag over de tweepuntslanding wilde hebben. Dat vonden wij een uitstekende keuze, want we zien met enige regelmaat dat verschillende piloten hier best nog wat moeite mee hebben. Vooral het mooi hard neerzetten van de tweepuntslanding is voor velen een struikelblok.

Goed, jij wilde het over de tweepunts- landing hebben, brand los!
Ja… het is niet echt simpel uit te leggen, zoals bij vele tricks natuurlijk. Het is echt weer een trick waar veel gevoel bij komt kijken. De juiste hoeveelheid slack en de juiste timing zijn cruciaal voor deze trick! Als je deze trick gaat oefenen, doe het dan niet in te veel wind, windkrachtje 2 Bft is al voldoende. Ook schuin aanvliegen maakt het makkelijker om je vlieger neer te zetten op zijn twee puntjes.

Schuin aanvliegen? Hoe schuin dan?
Als je echt veel problemen hebt met deze trick of wanneer er erg veel wind is, kun je wel onder 45 graden aanvliegen. Probeer wel zo snel mogelijk over te gaan naar het recht naar beneden aanvliegen.

Maar je kunt deze trick toch ook van links naar rechts aanvliegen?
Yep, maar dat gaat toch wel weer behoorlijk anders dan van boven naar beneden. Laten we eerst het verticaal aanvliegen maar eens de onder de loep nemen.

Strak plan, verticaal it is!
Aanvliegen doe je met gestrekte armen vanaf boven naar beneden. Vlak voor het inzetten van de landing, trek ik altijd de vlieger iets aan. Je hebt dan even iets meer druk en je krijgt ook meteen wat ruimte om direct na de landing wat slack te geven, zodat je niet meteen weer wegvliegt. En tijdens het aantrekken maak ik altijd een kleine tegenover-gestelde beweging van de beweging van de landing zelf.

1_aanvliegen

Ho, leg dat eens verder uit!
Haha, het gaat hier echt om centimeters en dan ook nog eens behoorlijk snel. Anders zien de juryleden het tijdens een wedstrijd. Eigenlijk is het niet slim om dit allemaal uit te gaan leggen, want dan gaan de juryleden er extra op letten! Maar vooruit… het is één hele kleine en snelle setup, die ik gebruik om de vlieger iets schuin te zetten zodat de druk op het zeil aan een kant iets lager is. Hierdoor kan ik de vlieger makkelijker omkeren en neerzetten. Die setup is ongeveer hetzelfde als bij een Axel, eigenlijk een heel kleine Stall, maar dan zonder echt te stoppen. Als je de landing gaat inzetten met de rechterhand, moet de setup dus met de linkerhand, links iets aantrekken en rechts iets geven.

2_setup

En die bewegingen zijn dus klein en snel?
Ja, anders ziet het er niet meer zo strak uit. En na die kleine setup moet je meteen overgaan tot het inzetten van de landing zelf. Dit is ook weer een kleine en snelle beweging, wel iets groter dan de setup. Maar wat erg belangrijk is, is dat je niet te veel slack geeft. Dan gaat de vlieger immers op zijn rug liggen en dan is het lastig om hem nog netjes op twee punten neer te zetten. In dit voorbeeld ga ik er even vanuit dat we de landing met rechts gaan inzetten.

Je hebt dus net die kleine setup gemaakt door links iets aan te trekken en rechts iets te geven, dan moet je meteen overgaan naar een tegenovergestelde beweging. Rechts moet dus aangetrokken worden en links moet slack hebben. De vlieger zal nu richting een backflip gaan draaien, maar daar mag hij niet inkomen. Je moet hem tegenhouden, maar dan nog wel voldoende ruimte geven om de neus te laten draaien naar ongeveer 2 à 3 uur. Je moet na de input dus wel meteen slack geven, maar niet te veel.

 

En dan moet hij op de grond staan toch?
Nou… bijna. Het precies tegelijk op twee punten neerzetten, vraagt om nog een input. De neus draait als het goed is dus naar 2 à 3 uur, maar dan staat hij nog wel ver achterover. Dit moet je corrigeren door de linker lijn meer en eerder aan te trekken dan rechts. De neus komt dan naar voren en draait wat verder door naar een neus omhoog positie. Door deze manier van landen, blijf je altijd controle houden over de vlieger. Als je bijvoorbeeld ziet dat de linker vleugel nog te hoog zit, kun je dat corrigeren door de linkerlijn wat sneller aan te trekken.

Dat valt dus allemaal nog niet mee! Er komt echt meer bij kijken dan wij dachten!
Ja, het is echt weer veel timing en gevoel. En wat het vooral lastig maakt, is de snelheid waarmee je alle inputs moet doen. Tussen de overgang van de setup en de landing zit gewoon geen tijd. Je maakt eigenlijk een klein dansje. Ik gebruik voor deze trick namelijk ook altijd veel schouderbeweging. Vooral in harde wind heb je het hele lichaam nodig om de landing te maken. Wanneer je de tweepuntslanding goed onder knie gaat krijgen, moet je er maar eens in 4 Bft een stuk of 10 achter elkaar doen, dan ga je dat echt wel voelen in je lichaam! Nou, wij gaan dan maar alvast de spieren opwarmen voor deze trick.

Verder nog tips?
Oefening baart kunst! Gewoon heel veel doen! Begin dus in lichte wind en als je nog een beetje bang bent dat je de vlieger sloopt, kun je hem ook een paar meter boven de grond doen. Heb je bijvoorbeeld een rij bomen op de achtergrond, dan pak je de lijn van de boomtoppen om op te ‘landen’.

Dank je wel voor deze grondige uitleg.
Graag gedaan.