Uit Bram’s vliegertas: Buena Vista Kites; XTC Competition,

XTC competition ultralight by Buena Vista Kites

Eerder gepubliceerd in vm001.
Nadat ik was besmet met het trickvlieger­virus, kreeg ik al snel de neiging om te gaan onderzoeken wat er allemaal voor mijn tijd gebeurd was op het gebied van sportvlie­geren.Veel rondneuzen op diverse websites en fora gaf bij mij het beeld dat er in de tijd veel goede sportvliegers zijn ontworpen en gebouwd. De manier waarop over sommige vliegers werd gesproken en geschreven, wekte bij mij de interesse om ook een aantal vliegers te gaan verzamelen, die tegenwoor­dig niet al te veel meer gevlogen worden. In een paar jaar tijd heb ik een leuk aantal vliegers op de kop weten te tikken, die niet meer gebouwd worden en waarvan som­mige ronduit moeilijk te krijgen zijn. Het is inmiddels zo, dat ik dagelijks de diverse fora doorneem om te kijken of leuke (oude) vlie­gers worden aangeboden, zodat deze een plekje in mijn tas kunnen krijgen.

In de praktijk merk ik dat ik naast mijn (moderne) wedstrijdvliegers ook altijd 1 of 2 old skool vliegers in de tas heb zitten. Het leuke van vliegen met deze vliegers is dat je echt aan het vliegen bent in plaats van tricken.

Er zijn op deze vlieger geen moderne APA’s etc. gebruikt. De connectors zijn allemaal van vinyl slang. Verder is duidelijk te zien dat we hier wel met een “high-end” vlieger te maken hebben. Alles is prima afgewerkt, het naaiwerk is goed en alles is gemaakt van hoogwaardige materialen. (stokken, zeil)

Specificaties:

Spanwijdte: 242 cm
Hoogte: 95 cm
Zeil: Icarex
Frame: Avia G-Force UL

Leverancier/ontwerper:

De XTC Competition Ultralight is één van de vliegers uit de XTC serie. Deze serie is ontworpen door Peter Werba, de eigenaar en oprichter van Buena Vista Kite Company (opgericht in 1991 en gestationeerd in San Francisco) De lijn van XTC’s bestaat verder uit een Linear Graphite versie, een Competition Graphite, Competition E-Vent en een Feather Indoor versie. Een complete lijn dus, waarbij rekening is gehouden met alle windcondities. Ik zal mij in dit stuk beperken tot de XTC Competition Ultralight,aangezien ik deze bezit en regelmatig gevlogen heb. De vlieger is gebouwd (en gesigneerd) door Peter Werba zelf in 1995. Peter is later bij HQ als ontwer­per aan de slag gegaan en HQ heeft een tijdje ook nog modellen gebouwd die eerst door Buena Vista kites werden gemaakt. (bijv. de HQ Feather)

Hoe kom ik eraan:

De vlieger stond al geruime tijd op de website van Level One (bij 2e hands vliegers) Er stond bij dat het om een Feather Indoor versie ging. Aangezien ik op dat moment erg met indoor vliegeren bezig was, werd mijn interesse in deze vlieger gewekt. Dit ondanks dat het qua kleurencombinaties ongeveer de lelijkste vlieger was die ik ooit gezien had. Een vriendin van mij hoorde dat ik deze vlieger graag wilde hebben en heeft hem toen stiekem voor mij besteld. Een paar dagen later kwam hij binnen (in de orginele hoes) en bij het uitpakken bekroop mij al het gevoel dat er iets niet goed was. Dit was namelijk geen indoor vlieger! Gelukkig bood internet uitkomst, en na wat zoeken kwam ik de specificaties >> tegen van de XTC lijn. Na een uitgebreide controle kwam ik erachter dat het hier niet om de Feather, maar om de Competition Ultralight ging. Op zich jammer, maar uiteindelijk besloten om gewoon blij te zijn met de aankoop en er lekker mee te gaan vliegen. Dat heb ik inmiddels regelmatig gedaan. Dus bij deze mijn bevindingen.

Vliegen met de XTC:

De eerste keer vliegen met de XTC was geen succes. De standaard settings gaven veel overstuur en ik denk dat er iets mis is gegaan met het afstellen van het toom. Na wat kleine aanpassingen was het al een stuk beter en konden we gaan tricken. Al snel werd duidelijk dat we hier met een typische “old skool” vlieger te maken hebben, welke uitermate geschikt is om met weinig wind te vliegen. Het kleinste zuchtje wind wordt omgezet in druk en dit maakt het een prettige vlieger voor die “bijna” windstille dagen. Axels, side slides, 540’s en slot-machines, het zit er allemaal in. De rotaties zijn mooi vlak en je hebt echt het gevoel van goede controle over de vlieger. Wat de pitch tricks betreft… helaas, hierin schiet de vlieger te kort. Op zich was dit te verwachten wanneer we kijken naar het ondiepe zeil en de tijd waarin de vlieger gemaakt is. Sommige pitch tricks van nu waren toen nog niet of nauwelijks bekend. Toch is het met wat oefening nog wel mogelijk om lazy susan’s en jacob’s ladders te maken. Wat wel erg opviel is dat de XTC uitermate goed te backspinnen is. Dit is iets wat ik niet had verwacht maar ik kwam hierachter toen ik de vlieger een keer binnen in de zaal had geprobeerd en hier lukte backspins erg makkelijk. Ook buiten is het geen probleem, alleen moet je de vlieger wel goed de ruimte geven om een volledige rotatie te maken. De tracking van de vlieger is goed, hij is mooi traag en daardoor zien de tricks er sierlijk uit. De XTC trekt niet hard, maar heeft een goede druk. Bij te veel wind wordt de XTC nerveus en dit is niet prettig vliegen.

Conclusie:

De XTC is niet de meest spectaculaire vlieger, maar als je bedenkt dat we het hier over een 12 jaar oud model hebben, dan kan je wel stellen dat het voor zijn tijd een behoorlijk goed gemaakte, professionele vlieger was. Tegenwoordig geniet ik van de XTC als er een mooie rustige constante wind staat. Heerlijk op het strand old skool tricks vliegen en genieten van de vlieger.

Alleen die kleuren…